Endodonti, diş hekimliğinin kök kanal tedavisiyle ilgilenen branşıdır. Endodontik tedavi de; kök kanallarının boşaltılması, genişletilerek temizlenmesi ve doldurulması işlemidir. Endodontik tedavi gereken dişlerde genelde derin çürüklere rastlanır. Bunun haricinde dişe gelen mekanik ve termal travmalar da dişte geri dönüşümsüz iltihabi reaksiyonlara sebep olarak kanal tedavisi ihtiyacı doğurabilir.

Endodotik Tedavi Uygulaması

endodonti_hasta_bilgilendirme_clip_image002Endodonti, diş pulpasına kadar ilerlemiş problemler ile ilgilenen diş hekimliği dalıdır. Endodontik tedavi denince genellikle akla kanal tedavisi gelir. Diş tedavisi işlemleri arasında da en korkulan tedavi genellikle kanal tedavisidir. Dişin ağızda görünen kısmına kuron, ağızda görünmeyen, kemik içinde kalan kısmına da kök adı verilir. Dişimiz birkaç tabakadan oluşur. Kuron kısmının en dışında yani ağzımızda görülen kısım mine adını alır. Mine vücudumuzdaki en sert dokulardan biridir. Dişimizin diş eti altında kalan ve kemik ile çevrelenen kök kısmının üzerini sement tabakası örter. Mine ve sement tabakalarının altında da dentin tabakası vardır. Dentinin özelliği dişin en büyük tabakasıdır ve mine tabakasının aksine sinir uçlarını barındırır. Bu özelliği ile ağrı mekanizmasında rol oynar.

Dentin tabakasının altında dişin pulpası vardır. Bu kısımda dişin damar ve sinirleri bulunur. Pulpa dişin sürmesi ve gelişmesi sırasında önemli bir rol oynar. Ayrıca diş sürdükten sonra da ağrı mekanizması ile dişimizin karşılaştığı sorunları bize iletir. Pulpa dişin merkezinde ve her diş kökünün kanallarında yer almaktadır. Dişi besleyen bağlayıcı doku, kan damarları ve sinirlerden oluşur. Diş oluştuktan sonra pulpa, pulpa odasından ve kök kanallarından güvenli bir şekilde alınabilir. Endodontik tedavi de kanal tedavisi olarak bilinen pulpanın yerinden alınması işlemidir.

Endodontik tedavi dişin her bir köküne ayrı ayrı uygulanır. Dişlerin kök sayısındaki farklılıklar ve enfeksiyonun safhasına göre tedavimizin şekli, kullanılan ilaç ve dezenfektanlar ve uygulanacak seans adedi farklılık gösterebilir.

Neden Kanal Tedavisi?

Dişin kanallarında bulunan canlı doku(pulpa) veya diğer bir değişle sinirlerin vücutta bulunan diğer dokular gibi kendini tamir etme yeteneği yoktur.bu yuzden bu dokular iltihaplanmışsa kanal tedavisi gerekir. Büyük çürükler, daha önce yapılmış derin dolgular, diş kesimi gibi işlemler, dişte oluşan çatlak ve kırıklar çürük varlığı söz konusu olmasa da pulpanın iltihaplanmasına neden olabilir. Eğer iltihaplı pulpanın tedavisi gerçekleştirilmezse ağrıya, abseye ve ileri dönemlerde dişin kaybıyla sonuçlanabilir.

Kanal Tedavisine İhtiyacınız Olduğunu Nasıl Anlarsınız?

• Sıcak ve soğuğa uzun süren hassasiyet
  • Çiğneme basıncıyla oluşan ağrı, dişin üzerine basamama
  • Kendi kendine özellikle geceleri başlayan ağrı
  • Dişin renk değiştirmesi, yakınlarındaki şişlik, lenf düğümlerinde hassasiyet şişlik ve ağrı

Kanal Tedavisi Yapılırken Ağrı Hissedilir mi?

Modern anestezi teknikleriyle tedavi esnasındaki ağrı minimuma veya sıfıra indirgenmektedir. Tedavi sonrası birkaç gün hafif ağrınız ve hassasiyetiniz olabilir. Eğer bu tür şikayetlerininiz olursa diş hekiminiz size uygun bir ağrı kesici önerecektir.

Bütün Dişlere Kanal Tedavisi Yapılabilir mi?

Bazı dişlere kanal tedavisi uygun olmayabilir. Dişin kanallarının tıkalı olması, kökünde kırık varlığı, yeterli kemik desteğinin olmaması veya dişin restorasyonunun mümkün olamayacağı kadar harap olması belli başlı nedenlerdir.

Kanal Tedavisi Dişi Öldürür mü?

Endodontik tedavi dişi öldürür düşüncesi gerçeği yansıtmaz. Dişin içindeki sinirler alındıktan sonra diş termal uyaranlara hissiz hale gelir ancak çene kemiğinden gelen damar ve sinirlerle kemik içinde tutunur ve görevine devam eder. Tedavi sonrası uygun restorasyonun yapılmasıyla rahatça çiğneyebilir ve dişinizi protez ayağı olarak bile kullanabilirsiniz.